Högt ställda mål hos Lidl driver arbetet mot ökad hållbarhet – och utvecklar medarbetarna

Livsmedelskedjan Lidl arbetar mot att bli branschledande inom hållbar utveckling. För att lyckas med det ges medarbetare stort ansvar och möjligheter att växa i sina roller.
– Vårt arbete med hållbarhet ska genomsyra alla delar av verksamheten, säger Mattias Tas, byggprojektledare inom Lidl.

Sedan den tyska livsmedelskedjan Lidl gjorde sitt inträde på den svenska marknaden 2003 har utvecklingen gått fort och i dag finns närmare 200  butiker. Samtidigt har arbetet mot ökat hållbarhet intensifierats.

Mattias Tas är byggprojektledare och arbetar med projektering av nya butiker. Som nykläckt civilingenjör från KTH, med inriktning mot energi och miljö, fick han arbeta med att vidareutveckla Lidls hållbarhetsarbete.

– Hos Lidl fick jag tidigt ansvar och möjlighet att utvecklas och använda mina nya kunskaper, säger han.

Bland det första han gjorde var att driva igenom beslutet att ta in ett externt certifieringssystem, BREEAM, inom miljö och hållbarhet.

– En mängd olika områden omfattas av certifieringen, bland annat energianvändningen, transporter till och från butiken och materialval. Allt som man kan tänka sig ingår i hållbarhetsambitionen, säger han.

I dag har tre Lidl-butiker uppfyllt samtliga punkter i kravspecificeringen – där Växjö vann pris som världens grönaste butik – och fler är på gång.

Minimera transporterna
Carl Ceder började som biträdande butikschef i en Lidl-butik i Säffle 2004. Efter ett avbrott för att studera till civilekonom i bland annat Tjeckien och på Irland, är han i dag logistikchef på Lidl. Tiden då han arbetade operativt skapade goda förutsättningar för utvecklingsarbete inom logistik.

– Jag driver utveckling både inom operativ drift – där vi fyller bättre på både bredden och höjden och planerar körningarna bättre – och flera innovativa projekt för hållbar logistik, till exempel ellastbilsprojektet. På det sättet har vi lyckats minska antalet transporter med elva per dag, förklarar han.

För det här arbetet har Lidl också vunnit flera logistikpriser, bland annat PostNords logistikpris.

Merparten av de varor som importeras till Sverige kommer med tåg. Men inom landet körs de ut till butik med lastbil.

– Hundra procent av lastbilsflottan går på klimatsmarta drivmedel, från biogas och  biodiesel till elhybrid. Snart hoppas vi kunna köra med el-lastbil, säger han.

Hos Lidl har Carl Ceder fått växa i sin roll.

–Jag får ta ansvar och ges möjlighet att prova nytt. Det utvecklar såväl mig som Lidl, säger han.

Spårbarhet av produkterna
Mathias Haake är utbildad civilingenjör inom industriell ekonomi och är i dag teamchef på inköp.

– Vi ställer höga krav på våra leverantörer och produkter – exempelvis våra EMV-produkter där vi använder oss av en tredje part för certifiering och säkerställning, säger han.

För honom är Lidl en organisation där medarbetarna får utvecklas med nya uppgifter och där det finns stora möjligheter testa något nytt. Han själv, Carl och Mattias är alla exempel på det.

– Man kan komma så långt som man själv vill, genom att byta mellan avdelningar eller testa att arbeta i ett annat land. Det finns fantastiska möjligheter på Lidl, säger han.

 

Presenteras av:

Eko och Krav-chark
Lidls ekologiska utbud har under det senaste året ökat med drygt 40 procent. Som första dagligvarukedja i Sverige lanserade vi en charkserie med enbart KRAV-märkt råvara.

Svinnbantning
Under hösten lanserade vi matsvinnskonceptet Ta Vara På. Konceptet innebär till exempel att vi prissänker varor med superkort datum med 30–90 procent (samma dag som bäst-före-datum) samt försäljning av frukt- och gröntlådor till kraftigt reducerat pris.

Världsunik certifiering för klimatneutrala byggnader
Lidls nya butik på Gotland är pilot för NollCO2, en ny världsunik certifiering för klimatneutrala byggnader, som utvecklas av Sweden Green Building Council.

Smart logistik
Lidl leder utvecklingen för effektiv logistik inom dagligvaruhandeln. Samtliga butiker runtom i landet får endast en leverans per butik och dag. Som första dagligvarukedja i Sverige har Lidl antagit utmaningen om fossilfria transporter 2025. 2017 tecknade Lidl avtal med Einride om test av självkörande lastbil – en milstolpe i resan mot framtidens transportsystem.

Läs mer här