Rexel hjälper företag med smarta och miljöanpassade energilösningar!

I en bransch som förändras i snabb takt är det viktigt att säkra både rätt kompetens och ett optimerat kunderbjudande. För att ligga i framkant har Rexel skapat en attraktiv miljö där medarbetarna tillsammans skapar förutsättningar för att bidra till en hållbar värld och framtid. Och för att skapa affärsnytta för både Rexel’s traditionella kund elfirman och slutkunder som fastighetsägare.

Rexel erbjuder material för elförsörjning i alla typer av byggnader och har gjort ett aktivt val att ta täten inom förnybar energi och miljöanpassade lösningar som energieffektiviserar Sverige. Bolaget har gjort en transformationsresa som bland annat innebär att man behövt ställa om och få in nya kompetenser.

Smart elförbrukning minskar klimat-påverkan
Rexel’s basaffär är att vara elgrossist. Men för att utveckla verksamheten i Sverige arbetar man aktivt för att utveckla spännande digitala helhetslösningar även för slutkunder som exempelvis fastighetsägare. Lösningar som gör dem, i det närmaste, självförsörjande med el.

– Det kan handla om lösningar som smarta hem där solceller och styrning av belysning och värme minskar elförbrukningen. Som det är nu förbrukas för mycket av vår jords resurser och om vi kan vara med och effektivisera användandet av el kan vi göra stor skillnad för klimatet, säger Anna Ryegård, HR Chef Försäljning.

Kompetensutveckling för bolaget framåt
Att satsa på medarbetarna är en viktig bidragande del till bolagets framgång och det genererar även en härlig bolagskultur. Det finns en lojalitet i bolaget, många stannar länge och gör intern karriär.

– En stark bidragande faktor till att man stannar länge hos oss är vårt klimat, det är högt i tak, prestigelöst och här har man möjlighet att faktiskt säga vad man tycker och komma med eventuella idéer för att tillsammans vara med och utveckla erbjudandet, säger Anna.

Rexel jobbar aktivt med ledarskaps och utbildningsprogram och det hålls individuella utvecklingssamtal flera gånger per år. Ett helt nytt trainee-program har lanserats och inför trainee-programmet gjordes ett gediget rekryteringsarbete för att ta in sju trainees som under ett år ska få rätt verktyg och utvecklas till att bli några av branschens bästa säljare. En unik satsning för att säkerställa rätt kompetens för framtiden.

Kulturresa och egen TV-sändning
Transformationen från att vara elgrossist till att bli Sveriges modernaste energiteknikdistributör innebär förändring. Förändringen påverkar medarbetarna och för att inkludera både ny och befintlig personal i bolagets resa har man startat en intern tidning och en egen live TV-sändning. Allt i syfte att skapa ett inkluderande och transparent företagsklimat med hög igenkänningsfaktor.

– Vår egen livesändning, i Skavlan-anda, lyfter fram solskenshistorier, status i projekt, medarbetare och spännande branschnyheter, berättar Anna. 

Presenteras av:

Rexel är en av världens största elgrossistkoncerner med verksamhet i 26 länder med 27 000 anställda och 140 miljarder SEK i omsättning. Rexel Sverige har en stark position på marknaden med 27 % marknadsandelar. Vi är närmare 800 medarbetare på 62 platser och har en omsättning på ca 5,2 miljarder SEK (2018).

Läs mer här