
Analysera medarbetarnas feedback med hjälp av AI
I dag arbetar de flesta bolag med medarbetarundersökningar och feedback. Jagannath Temmeleht, Chief People & Culture Officer på Netigate, menar att det måste vara möjligt att hitta mönster i svaren för att snabbt kunna agera på insamlad data.
– Vi har sett ett ökat behov av att snabbt förstå feedbackens kärna, därför har vi tagit fram en smart funktion för textanalys, säger han.
Att ett par gånger per år skicka ut en enkät för att se hur medarbetarna mår är ett klassiskt tillvägagångssätt för att mäta personalpulsen. I mindre bolag går det ofta bra att få en överblick över svaren, men i större organisationer där datamängden blir för stor är det ofta svårt att kunna agera. Förmågan att inte bara konstatera insamlade svar utan i stället använda dem för att bli bättre behöver många företag fortfarande jobba på, menar Jagannath Temmeleht, Chief People & Culture Officer på Netigate.
– På morgondagens arbetsplats kommer möjligheten att kunna dra slutsatser från den data man samlar in bli ännu viktigare för att kunna ta nästa steg och på allvar börja arbeta mer proaktivt med feedback.
”Feedback frigör potential”
Netigate hjälper företag att fatta datadrivna beslut. De erbjuder en komplett lösning för både kund- och medarbetarfeedback och arbetar efter visionen att genom feedback frigöra den fulla potentialen i människor och organisationer.
– Vi erbjuder ett kraftfullt och flexibelt verktyg för att samla in feedback från medarbetare och kunder, för att företaget ska kunna lägga en hållbar strategi baserad på faktiskt data, säger Temmeleht.
Han berättar att Netigate under de senaste åren sett ett ökat behov av komma till kärnan av medarbetarnas feedback. Därför har de tagit fram en ny funktion som hjälper användaren att snabbt tolka textdata.
– Att ranka något på en skala ger absolut indikationer på vad medarbetarna tycker och tänker, men det är i textsvaren som meningsfulla insikter ofta ligger. Tidigare har dessa behövts analyseras manuellt medan övriga frågor presenterats i tabeller, men nu har vi gjort det möjligt att med hjälp av maskininlärning och AI även sortera fritextsvar.
AI sorterar textsvaren
Netigates nya funktion ”Textanalys” sorterar inkomna svar, kategoriserar dem och hittar mönster. Temmeleht berättar att den identifierar ”känslor” som uttrycks i fritextsvar och även kan kategorisera positiva, negativa, neutrala eller mixade svar.
– Snabb bearbetning och analys gör det inte bara möjligt att snabbt agera vid behov, det avlastar dig även med det tråkiga, manuella jobbet så att du i stället kan fokusera på att tänka framåt och förbättra arbetsplatsen för medarbetarna.
Vill du veta mer? Läs mer om Netigate här.
Läs mer här www.netigate.net/sv/