Stockholm Norvik Hamn - största hamnbygget i Sverige på 100 år
Nu har Stockholms Hamnar öppnat Sveriges nya storhamn, Stockholm Norvik Hamn. Hamnen består av två terminaler, en för rullande gods och en för containertrafik. Det här gör det möjligt att ta varorna direkt till Mälardalsregionen, där 45 procent av Sveriges BNP konsumeras.
I maj anlände det allra först containerfartyget till Sveriges nya godshamn.
– Det känns fantastiskt, trots rådande omständigheter, att vi har öppnat Stockholm Norvik Hamn. Alla har jobbat väldigt hårt för att nå mållinjen och nu är vi äntligen där, berättar Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholms Hamnar.
![](https://tema.storynews.se/wp-content/uploads/sites/163/2020/06/stockholmshamnar-777x444-3.jpg)
Hamnen har Östersjöns kortaste insegling och ligger närmast Sveriges i särklass största konsumtionsområde. Att gå till Stockholm, som oftast är godsets slutdestination, sparar både tid och pengar samt gör ett mindre klimatavtryck. I Stockholm Norvik Hamn finns också utrymme för större fartyg och direktanlöp från oceangående trafik.
Kraftigt ökad kapacitet
Stockholm Norvik Hamn innebär en helt ny hamnkapacitet i Stockholm och bidrar kraftigt till en miljövänligare lösning på transporter i regionen, inte minst då den medför möjligheten att transportera gods sjövägen så långt som möjligt. Det sparar på både landinfrastruktur och miljö tack vare ett minskat behov av långa lastbilstransporter. Den utökade kapaciteten innebär också nya transportlösningar och möjligheter för svensk exportindustri.
Hamnens containerterminal drivs av Hutchison Ports, världens ledande hamnoperatör med 52 hamnar i 27 länder. Hutchison Ports ser den nya hamnen som strategiskt viktig tack vare sitt unika läge i Östersjön. Stockholm Norvik Hamn blir operatörens modernaste hamn, där man satsar på helt ny teknik och direktanlöp från oceangående trafik.
I och med öppnandet av Stockholm Norvik flyttar hela containerhanteringen från Frihamnen i Stockholm.
– Transporter till och från Frihamnen kräver att gods fraktas genom hela skärgården för att komma i hamn, men det behövs inte längre. Istället blir området en del av Norra Djurgårdsstaden, med nya bostäder och arbetsplatser. På så vis både energieffektiviserar vi och sparar på stadsmiljön. Vi förespråkar sjötransport så långt som möjligt, just för att det är det effektivaste sättet att transportera stora godsmängder. Som ytterligare ett led i att minska miljöpåverkan på land möjliggör även Stockholm Norvik inlandssjöfart. Där har vi idag ett unikt samarbete med Mälarhamnar, fortsätter Johan.
Genomgående miljöfokus
Miljöfrågorna har genomsyrat hela hamnprojektet, från ax till limpa. Byggnaderna är miljöklassade och drivs med solpaneler, och så mycket material som möjligt har återanvänts i arbetet. Dessutom har Stockholms Hamnar investerat hela 800 miljoner kronor i en fyra kilometer lång järnväg som ansluter till statliga Nynäsbanan.
– Det är ovanligt att en annan aktör än staten bygger en så lång järnväg, men det är återigen för att göra transporterna så miljövänliga som möjligt. Det skapar förutsättningar för allt fler företag att välja ett miljövänligare alternativ än långa lastbilstransporter genom hela Sverige.
– Frihamnen har hanterat gods i 100 år och vi räknar med att Stockholm Norvik Hamn, som har mycket större kapacitet, står sig minst lika länge, avslutar Johan Wallén.
Stockholm Norvik Hamn
• Roro- och containerhamn
• Modern teknologi/utrustning
• 16,5 meters djup, 1 400 meter kaj
• Ligger närmast Sveriges i särklass största konsumtionsområde
• Kortare avstånd till öppet hav än någon annan hamn på Östersjökusten
• Direkt anslutning till järnväg
• Möjligheten till inlandssjöfart
• Hanterar direktanlöp från oceangående fartyg
• Containerterminalen drivs av Hutchison Ports, världens ledande hamnoperatör, med 52 hamnar i 27 länder
• Containerterminalen öppnade maj 2020
• Roro-terminalen öppnar hösten 2020 och drivs av Stockholms Hamnar