Telavox VD: Så kan en molnbaserad plattform för telekommunikation förbättra verksamheten

Det svenska företaget Telavox utvecklar och säljer en molnbaserad plattform för Unified Communications, som samlar telefoni, växeltjänster, videomöten, telefonkonferenser och chatt i en och samma applikation. Här berättar företagets VD Viktor Karlsson om möjligheterna som deras teknik skapar.

vilket sätt är rätt digitala verktyg viktiga för att möjliggöra distansarbete?
Med rätt digitala verktyg kan alla medarbetare fortsätta att samarbeta med varandra och serva sina kunder, oavsett plats och den typ av enhet man använder.

– Vår plattform skapar total flexibilitet och underlättar samarbete och kundkontakter. Det blir enkelt att få tag på kollegor och koppla vidare samtal till rätt person. Tydliga profiler visar vem som är tillgänglig och vem som är upptagen. Chatten och snabba videomöten minskar tröskeln för kommunikation och för kollegor närmare varandra, trots distansen.

Vilka effekter har Telavox sett av Corona-pandemin?
Vi har sett en ökad efterfrågan på våra tjänster då många företag som kanske gått och skjutit på att digitalisera sin kommunikation snabbt behövt en lösning.

– Bland våra befintliga kunder har våra remote workplace-relaterade tjänster som mobilsamtal, chatt och virtuella möten ökat markant. Användandet av vår videokonferenstjänst har ökat med hela 366 procent under den här perioden.

Vad är fördelen med Telavox molnbaserade växeltjänst jämfört med andra lösningar?
Vårt användarvänliga gränssnitt är utmärkande. Samtidigt som vår växeltjänst är otroligt kraftfull är den också väldigt enkel att använda. Sådant som ofta tar timmar eller veckor hos andra leverantörer, som att beställa ett nytt sim-kort, kräver bara några få tangenttryck hos oss. Vi är inte störst på marknaden men detta har gjort oss till den mest använda tjänsten på marknaden.

– Varje kund får en personlig advisor, som lär känna kundens företag och förutsättningar. Det sparar mycket tid åt våra kunder, som aldrig behöver vänta på support. Lägg därtill att våra  tjänster har en extremt tajt integration med företagens fasta och mobila telefoni. Det är vår stora konkurrensfördel, som du inte kan få någon annanstans.

Hur ser Telavox på framtiden?
– Kundernas förväntningar ökar ständigt och vi vill lyfta de konversationer våra kunder har med sina kunder till nästa nivå. Det innebär flera saker. Kundkonversationer måste kunna föras i flera plattformar och över flera olika medier. Kunder ska hamna hos rätt medarbetare med smart routing, i en digital kontext som gör det enkelt att hålla en relevant och värdeskapande konversation. Silos behöver brytas ned, så att alla i företaget kan delta och samverka i kundkonversationerna och vi vill också hjälpa våra kunder att förstå och analysera mönster, med en integrerad och enhetlig statistik.

– Vi bygger både egna gränssnitt och funktioner för detta men även integrationer mot MS Teams, Salesforce och andra system.

– Väldigt många kunder har uppskattat värdet i att ha en nordisk leverantör. Vi vill följa med fler kunder ut i världen och kunna erbjuda dem en leverantör, en faktura, en administration, fullt integrerat i ett 10-tal länder de närmaste åren.

Läs mer på: www.telavox.com

Telavox utvecklar en världsledande kommunikationsplattform med lösningar för smart och effektiv telefoni, växel, chatt och mycket mer. Oavsett om det handlar om en entreprenörsdriven startup eller en gigant bland giganter, så bidrar Telavox till att göra företag mer öppna, effektiva och tillgängliga.

Läs mer