Från julmys till blåljus på några sekunder

Julen är en tid för umgänge och god mat och dryck. Men för många är det också en tid fylld av risker. Alice var bara två år när hon fick åka i ilfart till akuten för att hon fått i sig en cashewnöt. Hon hade fått en livshotande anafylaktisk chock.

Alice och hennes mamma Jessika vet allt om julens faror. Sedan den gången för sju år sedan lever Jessika i ständig skräck för att det ska hända igen.

– Jag var fullkomligt livrädd för att mitt barn skulle dö, det var en fruktansvärd upplevelse, säger hon.

Nästan okontaktbar
Det var runt första advent som Alice, efter att ha smakat en cashewnöt, plötsligt svullnade upp i munnen och fick svårt att andas. När ambulansen kom var hon nästan okontaktbar och kördes till akuten med blåljusen på.

– Hela familjen skulle ha kvällsmys i TV-soffan och vi hade köpt lite blandade nötter, berättar mamma Jessika och tänker med fasa tillbaka på incidenten.

– Strax därpå började Alice låta konstigt, som om hon skulle kräkas. Först trodde vi det var maginfluensa, men sen såg vi att hon blev röd i ansiktet och svullnade upp i och runt munnen. Då förstod vi och ringde 112.

Kan aldrig koppla av
Alice hade tur och kom till sjukhuset i tid. Idag är hon nio år och mycket medveten om sin allergi. Hon har alltid med sig medicinväska och vet att fråga vad maten innehåller innan hon äter.

– Men det är jobbigt att inte kunna äta allt som alla andra kan. Särskilt på kalas, säger Alice.

Många livsmedel innehåller nötter, eller spår av nötter, så det är svårt att undvika.

– Som förälder till ett barn med nötallergi kan man aldrig koppla av, konstaterar Jessika.

Underfinansierad forskning
Förekomsten av nötallergier och allergiska sjukdomar har ökat markant de senaste 30 åren. Bara i Sverige lever närmare 700 000 människor i dag med någon form av matallergi. Samtidigt gör forskningen stora framsteg i arbetet med att försöka förebygga och bota nöt- och matallergier. Trots det är forskningen fortfarande underfinansierad. Det vill Astma och Allergiförbundet råda bot på och satsar därför stort på insamling till forskningen i årets julkampanj.

 

astmaoallergiforbundet.se

 

Skanna QR-koden eller swisha till 900 3740. Märk betalningen ”framsteg”.