Så vinner ni kampen om era befintliga talanger
Företag har tidigare arbetat hårt för att attrahera rätt medarbetare. I dag menar Coreworkers grundare Fredrik Stranne att det är tydligt att allt fler i större utsträckning fokuserar på att behålla sin personal.
– Att behålla är det nya attrahera i en föränderlig yttre och inre värld. Det kostar enorma pengar när talanger lämnar, därför behöver företag lära sig att stärka sitt inre arbetsgivarvarumärke, sin kultur och arbetsplatsens psykologiska trygghet, säger han.
Medarbetarresan har nog aldrig varit så viktig som i dag. En yngre och mer medveten generation ställer högre krav på att verksamheter har en syftesdriven målbild och en utvecklingsresa som man får vara med att påverka. Samtidigt öppnar det nya, hybrida arbetssättet upp dörrar till nya arbetsplatser utan geografiska gränser.
Ett skifte i strategin
Fredrik Stranne är grundare av den strategiska och kreativa kommunikationsbyrån Coreworkers, som är inriktad på att skapa och kommunicera attraktiva arbetsplatser. Han har under sin karriär hjälpt hundratals verksamheter att förbättra deras medarbetarupplevelser och berättar hur han under de senaste åren tydligt har sett ett skifte i hur företag arbetar strategiskt och praktiskt med sin identitet, kultur och kompetensförsörjning.
– Ett större fokus ligger i dag på att behålla sin personal, snarare än att lägga strategier för att attrahera nya medarbetare. Jag skulle säga att det är en smart strategi ur både ett lång- och kortsiktigt perspektiv. Personal som lämnar kostar mycket pengar och att lära upp nya är tidskrävande. Genom att aktivt lyssna på sin befintliga personal och tillsammans skapa en bra arbetsplats bygger man ett autentiskt och starkt arbetsgivarvarumärke som man sedan kan använda tillsammans med sina ambassadörer i sin externa employer branding.
Stärker företagets identitet
Coreworkers AB grundades 2006 och hjälper bolag att stärka sin företagskultur och identitet, skapa tydliga och autentiska employer brand samt att utveckla engagerande medarbetarupplevelser i hela medarbetarresan, från ”Hej” till ”Vi ses igen”.
– Vi hjälper verksamheter att vinna kampen om både nya och befintliga talanger genom att ta fram arbetsgivarerbjudanden och stärka kulturen och personalens känsla av tillhörighet och inkludering. Att få vara sig själv på arbetsplatsen, känna trygghet och få en utvecklande medarbetarupplevelse skapar en kultur som stöttar innovation där engagerande ambassadörer vill vara med och leverera.
Om Coreworkers
Coreworkers är Sveriges äldsta och mest framgångsrika kommunikationsbyrå med fokus på Employer Branding och kultur. Som har vunnit flest priser i Magnet Award och kommit på tredje plats i Årets Byrå. Coreworkers arbetar med företag i alla branscher och storlekar men med en gemensam nämnare: de tar sitt bolag och sina medarbetare på allvar.