”Den nya tjänsten hjälper oss att hitta medarbetare med rätt kompetens”

Personalbristen inom vård och omsorg har gått för långt. Det tycker i alla fall Uska som gjort det enklare för arbetsgivare och arbetstagare att hitta varandra.

Det finns ständigt ett behov av fler medarbetare inom olika omsorgsverksamheter. För företaget Care Allomsorg i Stockholm har nya tjänsten Uska inneburit en klar förbättring.

– Kvaliteten på de som söker via Uska är betydligt högre, säger verksamhetschefen Catharina Rosendahl. Uska är en webbtjänst som knyter ihop de som vill jobba inom omsorgen med olika arbetsgivare. Det unika med tjänsten är att många hittar jobb precis där de vill jobba.

– Vi har ett fokus på Södermalm och hittar många som bor här och vill ha nära till jobbet, berättar Catharina Rosendahl.

Sedan de började använda tjänsten på uska.se har de märkt en klar skillnad.

– De som söker här är mer motiverade. Uska har gett oss ett avsevärt högre antal kvalificerade sökande.

I genomsnitt lägger Care Allomsorg upp 1–2 lediga jobb i månaden. I snitt intervjuar de 2–3 personer och har alltid hittat en ny medarbetare. Tjänsten gör det även enklare att snabbt se vilka som klarar grundkraven eller inte.

– Antingen med rätt utbildning eller andra kvalifikationer som gör att de passar in. Uska gör det överskådligt, säger hon.

Tjänsten drivs av Skillio som är helägt av Lernia vilket borgar för kontinuitet och kvalitet. Det är gratis för de som letar nytt jobb att anmäla sitt intresse. Och det är inte svårt. Den som kan hantera en dator klarar lätt att lägga upp sin profil på några minuter.

– Det är helt klart att de som anstränger sig att gå via Uska också håller en genomsnittligt högre kvalitet och är bättre lämpade för de jobb vi lägger ut.

– Tjänsten är bra eftersom de sökande inte behöver skriva ett eget cv eller brev, utan får hjälp med att ge samma information tack vare det enkla upplägget.

Som arbetsgivare upplever Catharina en stor arbetsbesparing.

– Arbetsförmedlingens tjänst har vi använt då och då, men vi känner  att via den så får vi väldigt många ansökningar men där 80–90 procent antingen inte är tillräckligt intresserade eller har helt fel förutsättningar.

– Genom Uska får jag färre  ansökningar men framförallt bättre sökande.

Idag har Care Allomsorg ett 30-tal anställda som jobbar inom hemtjänst, ledsagning och boendestöd.

– Såhär i efterhand förstår jag inte riktigt hur jag klarade mig  innan. Då handlade det lite mer om tur och tillfälligheter i att få in rätt ansökningar. Nu känns det som jag jobbar mer metodiskt.

Presenteras av:

Uska är Sveriges största matchningsplattform för arbetsgivare, undersköterskor, vårdbiträden och personliga assistenter. Med Uska hittar du den personal som just din verksamhet behöver, tryggt och enkelt.

Läs mer på:
www.hitta.uska.se