Innovativt rapporteringsstöd som underlättar för omvårdnadspersonal
Företaget Evig erbjuder möjlighet till stor kvalitetshöjning i vård och omsorg. Med en snabb och effektiv lösning via nya appen Evig™️ får omvårdnadspersonal stöd genom frågor att besvara före rapportering till sjuksköterska.
Med ett ökat antal seniorer i samhället krävs också bättre kunskap och samverkansmöjligheter för att kunna ge kvalitativ vård åt alla. Enligt Emma Grundström, distriktssköterska och grundare av företaget Evig, fanns det ett stort behov av ett rapporteringsstöd som kunde öka patientsäkerheten inom vård och omsorg men samtidigt vara ett kunskapsstöd och hjälp i rapporteringen till sjuksköterska.
– Vi erbjuder rapporteringsstöd i bokformat och numera det digitala rapporteringsverktyget Evig™ som är en app. Vi erbjuder även utbildningar för implementering av rapporteringsstödet i verksamheten, berättar Emma.
Faktagranskad av medicinsk sakkunnig
Evig™ utgår från kommunikationsmodellen SBAR. Med hjälp av SBAR blir rapporten tydlig och risken för att viktig information tappas bort eller missuppfattas minskar.
– Appen är faktagranskad av medicinskt sakkunnig och är skapad för utbildad såväl som outbildad omvårdnadspersonal, till exempel inom hemtjänsten, förklarar Emma. I den användarvänliga och lättnavigerade appen kan omvårdnadspersonalen enkelt informera och rapportera detaljer när symptom uppstår hos person.
– Omvårdnadspersonal kan svara på olika frågor om personens tillstånd som: Har personen feber? Bör jag ta patientens blodtryck? och när alla värden och svaren på frågorna i appen är ifyllda är det bara att skicka i väg det till ansvarig sjuksköterska som då kan ta ställning till om det är akut eller inte och vad som behöver göras, förklarar Emma.
Ökar patientsäkerheten
Evig™ baseras på boken Rapporteringsstöd, ett verktyg som på ett strukturerat sätt säkrar informationsöverföringen från omvårdnadspersonal till sjuksköterska. Den kan användas i många olika verksamheter, överallt med samma syfte – att öka patientsäkerheten med en säker rapportering. Och appen fyller samma funktion.
– Jag ville satsa på en app som man alltid kan ha med sig och som snabbt går att använda. Får jag som sjuksköterska rätt information om patienten i förväg så kan min tid och mina resurser också frigöras, menar Emma.
Tack vare appen ser Emma god tillväxt för företaget framöver.
– Jag vill att Evig™ är med och påverkar vård och omsorg till det bättre. En stor åldersboom väntar härnäst där antalet 80+ inom loppet av tio år kommer öka med 50 procent. Vi vill hjälpa till med arbetet att möta dagens och framtidens utmaningar inom vården, både för personalen och för patienten, avslutar hon.
Evig utveckling erbjuder möjlighet till stor kvalitetshöjning i vård och omsorg.
Jag har genom mina erfarenheter i arbetet som undersköterska,distriktssköterska och FoU-ledare fått kunskaper om vad man som omvårdnadspersonal kan och vad man behöver kunna för att skapa god omvårdnad, där den enskilda individen är i centrum.
Genom att erbjuda ökad kunskap och metoder för omvårdnadsarbetet vill jag vara med och bidra till ökad kvalitet och vara ett stöd i arbetet att möta dagens- och framtidens utmaningar.