Så maximeras teknikens värde av Gavagais nya partnerstrategi
Nu gör språkteknologiföretaget Gavagai det enklare för insightsbolag att optimera sina kundinsikter. Charlotte Söderhjelm, vd, berättar att de har implementerat en partnerstrategi för att säkerställa att slutkunden får ut maximalt värde av sin data.
– I slutändan handlar det inte om tekniken, utan om vilket värde som bolagets insamlade data tillsammans med tekniken kan tillföra verksamheten. Många har testat våra tjänster tidigare – men nu har tekniken, marknaden och vi som bolag mognat ytterligare, säger hon.
Språk och kommunikation är en av samhällets grundpelare. Text har varit det mest effektiva och pålitliga sättet att skapa, aggregera och lagra information under de senaste tusen åren och Charlotte Söderhjelm, vd på språkteknologiföretaget Gavagai, menar att det kommer att trenden kommer att fortsätta över en överskådlig framtid.
– Företag blir bättre och bättre på att utnyttja kraften i strukturerad data, men vi på Gavagai är övertygade om att data i form av ostrukturerad text är minst lika viktigt för att verkligen förstå världen omkring oss och kunna fatta bättre beslut.
Öppnar för innovation
Gavagai erbjuder en banbrytande textanalysteknik som skapar värdefulla insikter utifrån slutkundens åsikter. Genom att kontinuerligt spåra kundfeedback med hjälp av Gavagais tjänst kommer du att förstå dina kunder bättre. Majoriteten av denna textdata kommer från källor som undersökningar, recensioner, e-postmeddelanden, chattkonversationer och sociala medier.
– Språket som används i dessa texter är ofta informellt och visar liten respekt för grammatikregler och lexikaliska konventioner. Det ställer stora krav på att vårt verktyg ska kunna översätta innehållet och hjälpa kunden att dra slutsatser om vad deras användare tycker, berättar Fredrik Olsson, Head of Data Science på Gavagai, och fortsätter:
– I dagsläget ställer många företag en mängd frågor som de tror att kunden vill besvara, men de låter inte kunden säga det som de faktiskt vill säga. Fråga istället vad de vill berätta eller vad de anser att vi som företag borde känna till: då kommer innovativa tankar och saker som ni som bolag kanske aldrig tänkt på innan.
Ett större fokus mot CX
Gavagai har länge funnits på marknaden men under det senaste året har de genomgått en stor förändring. De har renodlat bolaget med ett tydligare fokus mot CX, Customer Experience, och implementerat en partnerstrategi för att säkerställa att slutkunden får ut maximalt värde av tekniken.
– Vi jobbar idag med några av världens absolut största insights-bolag där vi på Gavagai utgör en viktig hörnsten. Vi har tekniken och kunnandet kring hur allting designas på rätt sätt, där användaren får insikter som de sedan kan agera på, förklarar Fredrik Olsson.
Samtidigt som Gavagai genomgått en större förändring har många företag ett stort fokus på AI och djupinlärning – men både Fredrik Olsson och Charlotte Söderhjelm är fullt överens om det inte är att rekommendera att bygga en egen lösning likt Gavagais.
– Det är en enorm skillnad att göra så och använda produkter som fungerar kring lösningen, jämte att göra som oss: där allting fungerar tillsammans. När vi kommer in i bilden flyter allting ihop sömlöst och samspelar med hela organisationer på ett väldigt smidigt sätt. Detta i kombination med att vi har lingvister hos oss som verkligen förstår språk på djupet gör att vi är tämligen unika i det vi gör, avslutar Charlotte Söderhjelm.
Gavagai tillhandahåller banbrytande textanalysteknik för att skapa värdefulla kundinsikter från vad dina kunder säger om dig. Genom att kontinuerligt spåra kundfeedback med hjälp av vår tjänst kommer du att förstå dina kunder bättre, vilket leder till omedelbara konkurrensfördelar. Tillsammans med våra skickliga partners skapar vi lösningar för kundupplevelser för alla typer av branscher.