Så skapar digitalisering inom järnvägen ökad hållbarhet i samhället

Genom att öka graden av digitalisering inom järnvägen skapas effektivare tågtrafik – vilket gör att fler kommer att välja tåget.
Resultatet är minskade koldioxidutsläpp, ökad hållbarhet och en mer kostnadseffektiv drift.
– Vi är med och bygger det framtida järnvägssystemet i Sverige och andra länder i Europa och har lösningar som kommer att förändra vårt sätt att resa, säger Eric Morand, CEO Nordics and Baltics på Hitachi Rail.

Under 1990-talet beslutades att EU skulle utveckla en standardisering för järnvägsstyrning. Syftet var att förbättra infrastrukturen för järnvägsnäten genom att underlätta gränsöverskridande järnvägstrafik och dessutom sänka kostnaderna. Den nya standarden kallas European Rail Traffic Management System, eller ERTMS och fastställdes i början av 2000-talet.

Företaget Hitachi Rail har varit med och drivit på utvecklingen inom ERTMS och har stark närvaro i Sverige, med både forskning och utveckling, men också en projektlednings- och en försäljningsorganisation för företagets lösningar.

– Vi har länge betraktat Sverige som en mycket viktig marknad för vår närvaro i Europa och vi fortsätter att arbeta hårt för att utveckla lösningar som skapar ett mer hållbart samhälle, säger Eric Morand.

Hitachi Rail implementerar ERTMS i Sverige
Arbetet med att implementera ERTMS har pågått i Sverige sedan 2008, och Hitachi Rail har varit med från början. Arbetet sker bland annat tillsammans med Trafikverket vad gäller utrullningen i spåren. Ulf Hammarbäck är Senior Sales Manager på Hitachi Rail:

– Vår historia med att installera signalsystem ombord på tågen i Sverige sträcker sig tillbaka till 1980-talet, med föregångarna till ERTMS, som ATC2. En av våra största kunder både då och nu är SJ, med vilka vi nu håller på att utrusta alla X2000-tåg med ERTMS. Vi fortsätter att ha en väldigt stark position för att utveckla marknaden för ombord-signalsystem och mark-signalsystem och vi har flera pågående viktiga projekt, både på ombord-sidan och på mark-sidan, säger han.

2021 blev det klart att Hitachi Rail kommer att installera ERTMS längs den 14 mil långa järnvägssträckan mellan Gällivare och Boden på den så kallade Malmbanan, och nu vill stödja utbyggnaden av ERTMS på Scan-Med Öst.

I januari i år meddelades det att det svenska järnvägsunderhållsföretaget Infranord kontrakterat Hitachi Rail för att installera ERTMS som nytt signalsystem för två av företagets fordon för järnvägsunderhåll.

Hitachi Rail har IoT-lösningar
Hitachi Rail har också lösningar inom IoT, där man med hjälp av sensorer övervakar kritiska delar av tekniken inom både tåg och järnväg i realtid. Resultaten är att underhåll kan göras när det behövs, snarare än enligt fasta tidsintervall. Det leder till färre avbrott för underhåll – med mindre störningar i tågtrafiken som följd.

– Genom att uppdatera gamla system med digitala lösningar kommer man skapa tågtrafik som är mer pålitlig, lättare att underhålla och som har bättre punktlighet. Man kommer att kunna köra tågen snabbare och med tätare intervall, vilket kommer att få fler att välja tåg framför andra transportsätt. Det är ett sätt att minska utsläppen av koldioxid och få en ökad hållbarhet i samhället, avslutar Eric Morand.

Läs mer hos Hitachi Rail

 

Hitachi Rail är en helt integrerad leverantör av järnvägslösningar inom rullande materiel, signalering, service och underhåll, digital teknik och nyckelfärdiga lösningar. Med en global närvaro med över 12 000 anställda, är vårt uppdrag att bidra till samhället genom kontinuerlig utveckling av överlägsna teknologier och produkter för att designa järnvägstransportlösningar för en smart och hållbar mobilitet.

www.hitachirail.com