Bättre skolresultat med rätt tillbehör
Elektronikföretaget Logitech tycker att det bör vara ett grundkrav att alla skolor förser lärare och elever med rätt verktyg för distansundervisning och enskilt arbete.
– Det är viktigt att alla barn, elever och lärare mår bra och inte tvingas arbeta med produkter som orsakar belastningsskador, säger Therese Gripenstam, Nordic KAM Education på Logitech.
När pandemin bröt ut tvingades skolorna nästan över en natt se över sin tekniska infrastruktur. Lärare och elever anpassade sig snabbt till en ny miljö där man hade möjlighet att varva distansundervisning och lärande ”på plats”. Många elever och lärare – men inte alla – fick tillgång till nya elektronikprodukter. Läsplattor, bärbara datorer och nya tekniska program/kommunikationslösningar (appar) blev naturliga inslag i undervisningen.
Lära och kommunicera effektivt
– Men vi ser att kvaliteten på de tekniska lösningarna skiljer sig väldigt mycket mellan olika skolor och olika regioner. Och de som upphandlar exempelvis bärbara datorer glömmer ofta bort att köpa in tillbehör som förebygger belastningsskador och skapar en riktigt bra arbetsmiljö för elever och lärare, säger Therese Gripenstam, Nordic KAM Education på Logitech.
Nästan 60 procent av eleverna uppger att de känner obehag på grund av att de måste jobba med en bärbar dator utan separat tangentbord och extern mus. Therese Gripenstam tycker att det bör vara ett grundkrav att alla skolor förser lärare och elever med rätt verktyg för den nya verkligheten där vi i ökande grad har undervisning på distans. Enligt henne lär sig elever bäst när de får möjlighet att uttrycka idéer på sina egna sätt.
– Låt dem välja hur de vill jobba och interagera med inlärningsmaterial. När elever jobbar hemifrån säkerställer en mus, ett externt tangentbord och ett headset till en bärbar dator att de kan navigera, kommunicera och fokusera effektivt.
Fem ”måsten”
Här är några av de tekniska tillbehör Therese tycker att alla skolor bör erbjuda:
- Headset – ett brusreducerande headset stänger ut distraherande ljud så att eleverna kan koncentrera sig bättre hemma eller i klassrummet vilket i sin tur leder till större delaktighet.
- Extern webkamera – så att lärare och elever ser och syns tydligare. Ger också friheten att flytta runt kameran i rummet så att användaren kan visa upp sina arbeten.
- Ett externt tangentbord och en separat mus som gör att den bärbara datorn kan stå på rätt avstånd och höjd vilket förebygger belastningsskador i nacke, rygg, armar och händer. När datorn kan placeras minst 50 cm från ansiktet och i ögonhöjd undviks onödig anspänning för ögonen.
- Tangentbordsfodral till läsplattor och iPads – Rugged som är en kombination av slitstarkt fodral och externt tangentbord som skyddar läsplattan och fungerar som ett justerbart stativ när man arbetar.
- Elektroniska pennor – att inte bara använda tangentbord utan även kunna skriva för hand är viktigt i undervisningen. Med Crayon läggs uppgiften bokstavligen i elevernas händer och låter dem göra handskrivna anteckningar, rita, lösa matteproblem med mera.
Ett lyft för kunskap, minne och prestationer
Undersökningar visar att verktyg som möss och externa tangentbord har stor positiv effekt på inlärningsupplevelsen.
– Logitech-lösningarna lyfter elevernas kunskap, minne och prestationer. Oftast behövs det bara några små justeringar eller tillägg i en installation för att göra lärande smidigt och roligt för alla elever. De rätta lösningarna bryter barriärer och ger eleverna möjlighet att samarbeta utan distraktioner och ser till att givande utbildningsupplevelser alltid är inom räckhåll, avslutar Therese.
Logitech är ett schweiziskt företag som fokuserar på innovation och kvalitet. Vi designar produkter och upplevelser om underlättar människors vardag. Produkterna är ergonomiska och som ständigt testas för att uppfylla tekniska krav. Logitech grundades 1981 i Lausanne, Schweiz.