Logitech utvecklar produkter för en mer digitaliserad skola

Det senaste året har snabbt ställt nya krav på skolor runtom i landet. Med en påskyndad digitalisering och med distansundervisning i större utsträckning ökar behovet av välfungerande skolprodukter. Logitech har under pandemin tagit ett stort ansvar, och utvecklar nu nya produkter för att möta den nya tidens behov.

– Vi satsar väldigt mycket på Sveriges skolor, och lägger ned stora resurser på det, säger Axel Thunborg, Nordic Key Account Manager på Logitech.

Efter pandemins intåg i Sverige har så gott som all undervisning skett på distans, och den tekniska infrastrukturen i skolan har tvingats uppdateras. För Logitechs del handlade det om att förstå behoven som fanns och att utveckla nya produkter och digitala verktyg.

– Vi håller just nu på att anställa två som ska hantera skolområdet, och fungera som ett öra mot rälsen när det kommer till hela den världen. På så vis får vi en spetskompetens och vi får reda på vad som genuint behövs och efterfrågas, förklarar Axel Thunborg, Nordic Key Account Manager på Logitech.

Förbättrar verktygen
Axel Thunborg berättar vidare att de på Logitech jämt och ständigt utvecklar nya produkter till skolsektorn, och menar att de lägger stor vikt på att förbättra de största digitala verktygen, Chromebooks och iPads.

Tillbehören som de har i dag för de två storsäljarna underlättar skolarbetet – och gör det roligare, säger han.

– Elever älskar att jobba på iPads, men det krävs produkter som ser till att de inte går sönder. Vi har till exempel ett fodral med integrerat tangentbord, så att det fungerar precis som en dator. Den tål mycket stryk; såsom att få vätska på sig och den kan tappas från 1,2 meters höjd. Dessutom är det i princip omöjligt att peta bort knapparna på tangentbordet, något som ofta sker i skolmiljön på de mer klassiska versionerna.

– Dessutom ser vi att skolorna i Norden, kanske speciellt i Sverige, har uppnått en digital mognad. Nu klarar nästan alla av att genomföra videomöten utan de klassiska barnsjukdomarna.

Prioriterade skolor
Att Logitech satsar mycket på Sveriges skolor visade sig inte minst precis i början av pandemin. Med sina fabriker lokaliserade i Suzhou i Kina blev det stor problematik när dessa stängde ner – och produktionen slutade.

– Produktionen upphör i våra fabriker – och efterfrågan på webbkameror, headsets, videokonferensprodukter och allt sådant ökar lavinartat. Det var helt tomt i kanalen, det var inget påväg in. Det var kämpigt ett tag, förklarar Axel Thunborg.

Han berättar att när det var en stor brist på produkter så valde de att prioritera två olika sektorer; blåljuspersonal och skolor. – Vi gjorde vad vi kunde och vad vi kände var rätt. Det uppskattades ju rejält, och nu är produktionen tillbaka till det normala igen.

– Till vårt populära tangentbord K120 har vi nu tagit fram ett silikonöverdrag som placeras på tangenterna, som man enkelt kan dra bort och tvätta. I tider där det är viktigt att minska potentiell smittspridning är det en fantastisk produkt.

Kraven ökar
Framtiden efter pandemin väntas bli mer digital, något som blir ännu tydligare att döma av Logitechs visioner. Axel Thunborg berättar att de vill att undervisning ska kunna ske ”on demand”, där en som är frånvarande ska kunna se på lektionen i efterhand.

– Då måste alla lektioner spelas in, vilket inte går med dagens regelverk. Förhoppningen är att det ändras efter pandemin, varpå vi kan utveckla produkter för en mer digitaliserad skola. En ”on demand”-tjänst behöver bra bild och bra ljud, och det hjälper vi till med. Vad gäller regelverken för de nationella proven från distans för 2022 så ökar kraven markant på elevernas hårdvara, och det gäller att redan nu komma igång för att uppfylla dem.

– Skolor behöver köpa in alla nödvändiga produkter och lära alla elever hur dessa fungerar. Vi kan se att trycket ökar nu, och det lär inte avta framöver heller, avslutar han.

Läs mer om Logitech här

Logitech säljer produkter i nästan alla världens länder och har utvecklats till ett företag som designar produkter vilka för samman människor genom musik, spel, video och datorer. Logitech, Logitech G, ASTRO Gaming, Ultimate Ears, Jaybird, Blue Microphones och Streamlabs är alla varumärken som är en del av Logitech.