
Så förbättrar ny teknik elevers kunskaper i matematik
Kunskapsglapp i matematik, speciellt i tidiga år, skapar stora problem längre fram. Något som i värsta fall kan leda till underkända betyg och möjlighet till högre studier. Nu kan ny teknik motverka detta genom att hjälpa lärare att individanpassa övningar och skapa ett gemensamt lärande.
– I matematik kan man missa ett moment och klara ett annat, men utan grunder blir det svårt att hänga med i nästa steg. Vi vill ge lärare en bättre insikt om elevernas kunskapsnivå för att kunna sätta in rätt hjälp tidigt, säger Arvid Gilljam som tillsammans med Henrik Appert utvecklat det digitala matematikverktyget Magma.
Idén fick grundarna 2015 när de i PISA- undersökningen och de nationella proven såg hur svårt många elever hade för att uppnå kunskapsmålen i läroplanen.
– 2015 var Sverige verkligen lågpresterande, framför allt i matematik. Resultaten från de nationella proven visade att cirka 20 procent i årskurs 9 fick underkänt i ämnet, vilket är det största hindret för gymnasiebehörighet och högre utbildning. Det gav oss idén att inte bara utveckla en lösning som adresserade det problemet utan också skapar ett engagemang för matte när den traditionella boken inte funkar. Ett verktyg som kunde hjälpa elever med kunskapsluckor att komma ikapp utan att öka lärarnas arbetsbelastning, säger Arvid Gilljam.
Jobba digitalt men räkna för hand
Resultatet blev Magma, ett heltäckande digitalt verktyg som finns tillgängligt via app eller dator och som fokuserar på processen bakom svaren, alltså själva uträkningen. Därför kombineras den digitala tekniken med att eleven räknar för hand. Läraren har möjlighet att ta del av dessa uträkningar i realtid och kan på så sätt följa med i kunskapsutvecklingen såväl som individanpassa övningsuppgifter. Både för de elever som ligger efter och de som behöver större utmaningar.
Ett levande ämne
En annan viktig sak som Magma möjliggör är en mer kommunikativ och resonemangsbaserad matematikundervisning.
– Matte är ett stigmatiserande ämne där eleverna ofta sitter ensamma och räknar. De har svårt att få hjälp och när det blir fel påverkar det elevens självbild. Vi vill minska det stigmat genom att lärarna kan använda anonymiserade uträkningar som diskussionsunderlag som hela klassen kan lära av. Man pratar ofta om att matte riskerar att bli ett tyst ämne. Vi förespråkar motsatsen: matte ska vara ett levande ämne där man kommunicerar, då kan man öka engagemanget och kunskapen hos alla elever. Detta är också ett resultat vi faktiskt ser hos våra användare, avslutar Arvid Gilljam
Läs mer på: www.magma.se
Magma är ett digitalt verktyg som är framtaget för att öka elevers förståelse för matematik, höja resultat och göra kunskapskartläggningen mer tillgänglig. Det kan användas som ett heltäckande läromedel eller som ett komplement. Lärare har tillgång till material anpassat för hela grundskolan, allt för att kunna möta varje elev på rätt nivå för att uppnå gymnasiebehörighet.