Säkra betalningar ett måste i det kontantfria samhället

Sverige är på god väg mot ett kontantlöst samhälle. Något som ger många fördelar för konsumenter, handel och finansiella institut. Men det ställer också höga krav på att betalningar kan genomföras på ett säkert sätt.

Det har gått snabbt när det gäller kontantfria betalningar.

– Den digitala ekonomin har många positiva effekter; det går snabbt, enkelt och är säkert att handla både i butik och på nätet, digitala betalningar är idag billigare än kontanter, och digitala betalningar ökar dessutom transparensen , säger Peter Olbing, affärsutvecklingsansvarig på Mastercard och fortsätter:

– Att betala med kort, sin telefon eller smarta klocka, innebär massa fördelar, men enkelheten får aldrig påverka säkerheten som är grunden i varför våra kunder känner förtroende för Mastercard.

Tar bort kreditkortsnumren

Ett exempel på omfattande säkerhetsarbete som Mastercard gör är att ta bort alla kortnummer för externa aktörer.

– Även om vårt nätverk omfattas av rigorös säkerhet händer det att ett kortnummer stjäls. Därför är vår ambition att inom kort byta ut alla riktiga kortnummer mot tillfälliga, eller tokens som det kallas. En token är ett unikt nummer, som bara kan användas för ett specifikt syfte och är därför inte intressant att stjäla. Det betyder att när jag sparar mitt kort hos en handlare, byts detta ut mot ett nummer som endast fungerar hos den specifika handlaren och ingen annanstans, säger Peter som ser många fördelar med detta.

– Dessa tillfälliga kortnummer är alltid  länkade mot kundens fysiska kort. Om en kund byter kort, uppdateras alla tokens till det nya kortet. Det gör att man inte behöver uppdatera prenumerationer när man byter kort. Samtidigt är det viktigt att våra kunder, fortsätter att på ett enkelt och säkert sätt ha kontroll över sina köp och att kunna verifiera dessa med BankID och liknande lösningar, säger han.

Digitala betalningar – inte självklart för alla

Men digitala betalningar är inte självklart för alla. I en undersökning gjord av Riksbanken var mer än 50 procent av de tillfrågade över 65 år negativa till den minskade kontantanvändningen. Det tog Mastercard fasta på och 2019 lanserades initiativet Betalningshjälpen tillsammans med svenska banker och SPF Seniorerna.

– 1 miljon människor riskerar att hamna i ett digitalt utanförskap därför såg vi ett stort behov av ta fram en neutral utbildningsplats för digitala betalningsverktyg, säger Malin Berge, ansvarig för Strategic Growth på Mastercard.

Betalningshjälpen lanserades med en röd liten stuga som skulle åka runt och möta seniorer i hela landet. Sedan kom pandemin och anhöriga fick hjälpa äldre släktingar med olika digitala tjänster som att betala räkningar och köpa medicin. Då breddades plattformen till att också bli en hemsida, Betalningshjälpen.se. Med information, instruktionsfilmer och Betalningshjälpen TV – ett tv-program som diskuterar säkerhet och digitala betalningar.
– Vi tittar hela tiden på hur initiativet kan utvecklas och ser många grupper i samhället, exempelvis ungdomar, som har ett behov av utbildning. Det handlar om ett samhälle som ska fungera för alla. Mastercard är världens mest moderna företag och ska också vara världens mest inkluderande företag, avslutar Malin.

Mastercard är ett teknikföretag inom den globala betalningsindustrin med världens snabbaste betalprocesser. Vi knyter samman konsumenter, handlare, banker, myndigheter och företag i världen. Mastercard gör aktiviteter som shopping, resande och företagande – enklare, säkrare och mer effektiva.

www.mastercard.se
www.betalningshjalpen.se