Kan konsumtion vara hållbar? 

Att skapa förutsättningar för hållbar konsumtion och ett ansvarstagande hållbarhetsarbete är ett komplext arbete, som kräver samarbete. Därför driver anrika detaljhandelskedjan Mio sitt hållbarhetsarbete med starkt fokus på kundernas behov och förutsättningar.  

– Vi ser till att hållbarheten möter det kommersiella och det prisvärda, så att vi kan göra skillnad tillsammans, säger Annelie Larsson, hållbarhetsansvarig hos Mio.  

Detaljhandelskedjan Mio har under många år arbetat utifrån visionen att vara det goda företaget. Hållbarhet har legat högt på prioriteringslistan länge, men företagets fokus på hållbarhet har intensifierats på senare tid.  

– När vi lyssnade på våra kunder insåg vi att vi behöver börja berätta om de hållbara produkterna i vårt sortiment. Under de tre-fyra senaste åren har vi därför blivit mer aktiva ur ett kommunikativt perspektiv. Som ett första steg inledde vi ett samarbete med Sveriges mest kända miljömärkning Svanen. De har enormt tuffa miljökrav som vi snabbt kunde möta genom våra leverantörers fantastiska jobb tillsammans med oss, vilket redan innan mötte många av kraven, berättar Annelie. 

Hon konstaterar att Mio har ett stort ansvar ur ett hållbarhetsperspektiv, inte minst på grund av sin storlek och ledande position, men betonar att arbetet för att skapa en hållbar konsumtion är en utmaning som behöver adresseras tillsammans med kunderna.  

– Kunder vill agera hållbart, men väl i butiken kan det vara andra faktorer som väger in, såsom prisvärdhet. Vi ser till att hållbarheten möter det kommersiella och prisvärda och kan på så vis vägleda våra kunder och göra skillnad tillsammans. 

OEKO-TEX-certifierade sängar
Annelie betonar att detta är en av anledningarna till att Mio satsar kraftigt på samarbetet med Svanen, just med syftet att ledsaga kunden till att göra bättre val. 1 juni lanserade Mio dessutom helt OEKO-TEX®-certifierade sängar, såsom testvinnaren ROMA.  

– Människor är inte alltid rationella och därför kan det kännas svårt att tänka hållbart när det väl kommer till kritan. Genom att Svanenmärka och OEKO-TEX-certifiera prisvärda produkter – även många av våra storsäljare – adderar vi ett mervärde; kunden kan känna sig extra stolt, då man gjort ett köp som är både hållbart och prisvärt.   

Kvalitet i hela värdekedjan
Mio nöjer sig dock inte med hållbarhetsmärkningar. Utifrån de globala hållbarhetsmålen har kedjan bland annat satt ihop en värdefull kundguide om fem steg för att hjälpa sina kunder att konsumera mer hållbart, samtidigt som de kan skapa ett hem som de både trivs i och kan vara stolta över. Ett annat centralt exempel är att Mio säkerställer en god produktkvalitet i hela värdekedjan, något som borgar för hög kvalitet och produkter med lång livscykel.  

– Efter nära 60 års erfarenhet har vi djup kunskap om produkterna ur hela kedjan. Det gör att vi kan hjälpa kunderna att välja rätt och informera om hur man får sina möbler att hålla länge, säger Annelie. 

– Just denna långsiktighet gör att vi har många stående klassiker i sortimentet. Det är möbler som med enkla grepp kan förnyas och är lika stilrena i hemmet 20 år efter inköp. En bra och hållbar investering, helt enkelt, avslutar Annelie. 

Miotips för hållbar möbelkonsumtion: 

  1. Välj produkter som fyller sin funktion oavsett om du är ute efter god sömn, familjemys, vän-middag eller inspiration och som du kommer att trivas med länge. 
  2. Håll utkik efter våra miljömärkta produkter. Det finns många!
  3. Vårda dina möbler så håller de längre. Vi har både tips och produkter.
  4. Kontakta oss om din favoritmöbel går sönder. Det kan finnas reservdelar.
  5. Släng inte möbler. Piffa upp dem med fin inredning, sälj eller skänk bort.

Läs mer om Mios hållbarhetsarbete här 

Om Mio
Mio är en ledande svensk detaljhandelskedja för möbler och heminredning som i nära 60 år har levererat inredningslösningar för hemmet. Vi finns med butiker på över 70 platser i Sverige samt på nätet med e-handel. Mio ägs av handlarna som driver sina butiker framåt utifrån Mios koncept och den lokala marknadens behov. Grunden är en stark och positiv entreprenörskultur.

Vi brinner för att förgylla kundernas liv hemma med riktiga möbler och prisvärd kvalitet. Vi vill vara det spännande alternativet som inspirerar kunderna att förnya sina hem.