Nya smarta tjänsten förenklar och spar pengar för föräldrar
Det är inte billigt att skaffa barn. Det kan nog alla föräldrar enas om. Barnvagn, bilbarnstol, bärsele, ja det springer snabbt i väg till stora summor. Svenska förstagångsföräldrar lägger i snitt cirka 40 000 kronor på utrustning de första tre åren. ”Det måste finnas en smartare och enklare lösning”, tänkte David Knutsson och grundade Parently, en prenumerationstjänst på barnprodukter.
Inte nog med att det kostar mycket. Det tar inte lång tid innan barnvagnen, bilbarnstolen och sulkyn behöver bytas. Och inte sällan hamnar den urvuxna utrustningen i ett källarförråd eller i värsta fall - står och tar plats i hallen. Med prenumerationstjänsten Parently kan föräldrar byta till rätt utrustning i rätt tid samtidigt som den urväxta barnvagnen eller bilbarnstolen kan komma till nytta i en annan familj.
– Genom att hyra barnprodukter i stället för att köpa dem sparar familjer både pengar och tid. Med en prenumerationstjänst fördelas också utgifterna under en längre tid och föräldrarna slipper stora engångskostnader, förklarar David Knutsson
I sortimentet finns en mängd olika noggrant utvalda premiumprodukter från Europas ledande varumärken. Försäkring, reservdelar, lås och stöldförsäkring ingår i prenumerationen och går något sönder byts det ut direkt, alla reservdelar finns på lager.
– Genom att hyra som tjänst istället för att köpa produkt sparar förstagångsföräldrar cirka 20-25% i kostnader. Dessutom gör det stor skillnad för miljön, om alla föräldrar i Sverige skulle använda redan producerade produkter till sina barn skulle vi kunna spara över 46 000 ton koldioxid årligen. Vi vill göra det enklare för föräldrar att göra hållbara val. Det lilla barnet som du köper all utrustning till ska gå på den jord du lämnar efter dig, säger David Knutsson.
Parently skapar ett enklare föräldraskap genom att erbjuda premium barnprodukter som en prenumerationstjänst. Genom en cirkulär ekonomi hyr barnfamiljer produkter när de behövs. Allt försäkrat och levereras och hämtas där användaren önskar.
Grundades: 2020
Marknad: Sverige, Danmark och snart i London