Picadeli sticker ut hakan – introducerar märkningar som främjar folkhälsan
Går det att äta god mat, som är sund för kroppen och samtidigt bra för planeten? Svaret är ja, men undersökningar visar att konsumenterna tycker att det är svårt att veta vad de ska lägga på tallriken för att lyckas. Det vill det svenska foodtech-bolaget Picadeli förändra genom att introducera två märkningar på alla sina produkter som ska ge makten tillbaka till konsumenterna i Europa: Nutri-Score och Climate Food Print.
Det är dags att vägleda de svenska konsumenterna till mer hållbara val. I bräschen går svenska Picadeli, ett av Europas största fast-food-bolag och en uppstickare på den amerikanska marknaden.
– Vi har ett extremt tydligt syfte inom hela vår organisation: att demokratisera rätten till hälsosam och hållbar mat. Vi tycker att det ska vara en rättighet för alla, inte bara de rikaste. Vi har länge förespråkat en förändring av näringsmärkningen av livsmedel i Sverige, men inget händer. Därför tar vi saken i egna händer och introducerar den internationella näringsmärkningen Nutri-Score samt vår klimatmärkning Climate Food Print på alla våra produkter i Europa, inklusive Sverige, säger David von Laskowski, vd på Picadeli.
Människor äter inte så hälsosamt och hållbart som de vill göra – och efterfrågar en tydligare vägledning i matbutikerna för att lyckas förändra sina vanor. Det visar Vegocracy Report, en årlig undersökning med 10 500 respondenter som genomförs av Kantar på uppdrag av Picadeli. Nu lanserar Picadeli två märkningar som ska möta konsumenternas behov, den internationella märkningen Nutri-Score och Picadelis egna Climate Food Print.
– Vi är inte naiva och tror att märkningarna kommer att få alla att bli mer hälsosamma, men vi kan göra det enklare för dem som vill. Vi säljer nästan 50 miljoner sallader per år, och har en plattform där vi kan göra skillnad. Studier visar att en tydlig märkning påverkar människors val av livsmedel och förbättrar folkhälsan. Och det fina är att det även påverkar producenterna och får dem att röra sig i rätt riktning, säger David von Laskowski.
Båda märkningarna använder en tydlig och enkel färgskala, likt ett trafikljus, och graderar produkterna från grönt till rött utifrån hur hållbara och hälsosamma de är. Märkningarna sitter på framsidan av produkterna, och är lätta att upptäcka.
Att satsa på folkhälsan är klokt. En av fyra svenskar riskerar idag att bli sjuka eller dö i förtid på grund av sina matvanor. Idag går omkring 80 procent av hälso- och sjukvårdens resurser till behandling av kroniska sjukdomar, som i många fall skulle kunna förebyggas eller lindras genom förändrade levnadsvanor. Och Picadeli tar gärna på sig ledartröjan här:
– Våra salladsbarer är motsatsen till skräpmat. Och om inte vi som jobbar med hälsosam snabbmat går före och inspirerar andra kommer det att bli väldigt svårt att få bolag som arbetar med mindre hälsosamma produkter att göra det. Här tycker jag att vi har ett viktigt ansvar. Med våra två nya märkningar möter vi nu konsumenterna där de befinner sig och hjälper dem att göra bättre val vid köptillfället, berättar Kristoffer Sunér, ansvarig för hållbarhet-mat & hälsa på Greenfood.
Vi är en svensk salladspionjär som drivs av att demokratisera hälsosam mat och göra den tillgänglig, prisvärd och smakrik. Våra högteknologiska salladsbarer återfinns numer i knappt 2000 butiker runt om i Europa och USA (varav 900 i Sverige). Bolaget omsätter idag drygt 1,4 miljarder SEK per år vilket motsvarar närmare 3 miljarder SEK i detaljhandelsvärde. Picadeli är en del av Greenfood.