Allergitestning utan djurförsök

SenzaGen kombinerar genomiska data med maskininlärning för att testa om kemikalier kan orsaka allergiska reaktioner på huden eller i luftvägarna. Visionen är att skapa en ny industristandard och helt ersätta djurtester – och de är på god väg. Bolaget befinner sig nu i en expansiv fas med ökat kundfokus.

Genom att odla mänskliga celler och sedan utsätta dem för utvalda ämnen kan SenzaGen identifiera ämnen som riskerar att orsaka allergier utan djurförsök. Metoden kommer ursprungligen från forskare knutna till Institutionen för Immunteknologi vid Lunds universitet. SenzaGen grundades 2010 och blev ett operativt bolag efter att EU 2013 beslutat att införa förbud mot försäljning av kosmetiska produkter som är testade på djur. Förbudet har sedan spridit sig till ytterligare länder och trenden är att fler industrier arbetar för att få bort djurförsök.

Oslagbar träffsäkerhet
Behovet av en träffsäker och etisk metod, som den SenzaGen erbjuder, finns idag globalt inom flera branscher.

– Både konsumenter och producenter vill veta att produkter är säkra. Det gäller inte bara kosmetika utan även till exempel läkemedel, medicintekniska produkter och kemikalier. Det kan vara hudkrämer, målarfärg, rengöringsmedel eller som i USA där test av bekämpningsmedel är stort, säger VD Axel Sjöblad.

VD Axel Sjöblad

Med enastående hög träffsäkerhet bidrar SenzaGens testmetod GARD® till att företag kan utveckla, producera och leverera säkrare, etiska och mer hållbara produkter.

– Med vår lösning får man ett hållbart testalternativ med marknadens högsta träffsäkerhet. Jämfört med djurförsök som ligger på 70–75 procent uppnår GARD® över 90 procent träffsäkerhet. Dessutom är det ett kostnadseffektivt alternativ, förklarar Axel Sjöblad.

Framgångsrik utveckling
Efter ett år som VD kan Axel Sjöblad med glädje konstatera att företaget tagit de första stegen från forskningsbolag till ett företag med starkt kommersiellt fokus, en förändring som märks både i det dagliga arbetet och i försäljningsutvecklingen för det första halvåret 2020.

– Vår försäljning mer än fördubblades jämfört med motsvarande period föregående år och vi har redan passerat 2019 års totala omsättning. Mycket positivt är också att vår kundbas växer inom flera segment och att existerande kunder återkommer med nya beställningar. Med en fokuserad försäljningsorganisation och fler potentiella kunder som utvärderar våra tester har vi, trots nuvarande externa utmaningar orsakade av Covid-19, mycket goda möjligheter att fortsätta utvecklas i samma höga takt i framtiden, säger Axel Sjöblad.

Om SenzaGen
SenzaGen utvecklar, utför och säljer tester för att bedöma om kemikalier i olika produkter är allergiframkallande. Testerna ersätter djurförsök med data från mänskliga celler i kombination med maskininlärning. Med marknadens högsta träffsäkerhet bidrar testerna till säkrare produkter i samhället.

www.senzagen.com