– Vi har tillgång till massvis med unik information i realtid som ingen annan har, berättar IT-chef Mattias Hindfelt. Det ger oss en unik position och möjlighet att ta fram automatiserade lösningar och tjänster som skapar ett tryggare Sverige för alla.
Att kunna ringa upp personer i en nödsituation är en av många möjligheter vi ser framför oss, även om vissa av dem än så länge bara är en vision. Ett exempel på en sådan vision är en pacemakersensor som vid livshotande tillstånd kan larma i realtid och skicka med både personens position och medicinska data – eller till och med varna när något är på väg att hända. En del andra innovativa lösningar håller på att realiseras, till exempel GPS-positionering i mobiltelefonen (Advanced Mobile Location, AML) och bilar som själva larmar 112 vid en trafikolycka eller händelse (eCall).
Ju mer information vi kan sätta ihop till en heltäckande bild, desto mer kan vi göra rätt saker på ett förebyggande sätt.
– I dagsläget agerar vi mestadels reaktivt, säger Mattias Hindfelt. På sikt vill vi vara den som varnar om vad som är på väg att hända, men också verifierar vad som hänt och vad som är sant eller inte, baserat på all den information vi har tillgång till.
Att jobba med IT på SOS Alarm innebär att utveckla och realisera nya tjänster som gör livet lättare för alla. Vill du ha ett jobb som är meningsfullt för dig själv, för samhället och för dina medmänniskor så är det på SOS Alarm du hör hemma. Det är här du kan göra skillnad på riktigt.
– SOS Alarm är navet som ser till att den hjälpsökande får den hjälp som behövs – oavsett hur den ser ut, säger Mattias Hindfelt. Det gör vi genom att ta emot information som vi på ett snabbt, säkert och effektivt sätt tolkar, kategoriserar och förmedlar till rätt instans och i rätt tid. På så sätt är vi ett IT-företag. Och på så sätt räddar vi liv.