Vad GÖR en skicklig lärare? Nu konkret beskrivet för bättre kunskapsresultat
Aldrig har skicklig undervisning som leder till studiero, motivation och lärande beskrivits så konkret som i det forskningsbaserade observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken. Det är en viktig nyhet för utveckling i kunskapsnationen Sverige där låg likvärdighet år efter år leder till att en av sju elever inte når gymnasiebehörighet. Underlaget bygger på 1800 genomförda lektionsobservationer och gör det möjligt att systematiskt fokusera på det som alla är överens om har starkast påverkan på elevernas lärande: undervisningen i varje klassrum.
100 miljoner lektioner genomförs varje läsår i Sveriges grund- och gymnasieskolor. Forskning har i decennier visat att det är lärarnas undervisning som har störst möjlighet att påverka elevernas lärande. Forskning vid bland annat Stanford (2011) har visat det som alla som har gått i skolan, och alla som arbetar i skolan, vet: olika lärare skapar olika mycket lärande tillsammans med eleverna. De utbildade lärare som skapar mest lärande skapar 1,5 års lärande per läsår, medan de som skapar minst bara 0,5 års lärande. Skicklig lärare är dock ingenting man föds till utan precis som inom andra yrken handlar det om utbildning, erfarenheter, feedback, träning och att utvecklas tillsammans med kollegor över tid.
BRAVOLesson har i samarbete med de erfarna lektionsobservatörerna Urban Hansson och Bernt Friberg genomfört ett unikt arbete med mer än 1 800 systematiska lektionsobservationer sedan 2017. Arbetet har genomförts på svenska skolor för att pröva och konkret beskriva vad skickliga lärare GÖR i klassrummet kring tio dimensioner som svensk och internationell forskning visat leder till lärande för eleverna. Dimensionerna har varit återkommande i forskningen under de senaste decennierna. Det är nu tydligt beskrivet i det användarvänliga observationsunderlaget med iakttagbara läraraktiviteter. För svensk skola, som ska vila på vetenskaplig grund, blir boken med underlaget och många exempel från forskningsbakgrunden viktig.
Med det nya underlaget kan skolledare och lärare bygga kapacitet för lärandefokus. Tillsammans kan de se, prata om och utveckla skicklig undervisning. Det är ett stöd för den kulturförändring som har startat på skolor och i kommuner.
– Skoldebatten har handlat mest om segregation, friskolor och om att flytta de mest erfarna lärarna till skolor med störst utmaningar. Samtidigt finns det skolchefer och rektorer som systematiskt organiserar fokus på hur undervisningen genomförs i varje klassrum, precis som man gjort i turnaround-projekt i exempelvis London och Ontario, Kanada. Undervisningsskicklighet i praktiken används redan på skolor och i kommuner över hela landet, berättar Mats Rosenkvist, grundare BRAVOLesson.
Med BRAVOLesson har skolchefer och rektorer ett verktyg för att systematiskt leda arbetet med lektionsobservationer och kollegialt lärande. BRAVOLesson ger också statistik för analys av undervisningens kvalitet på både individ-, skol- och kommunnivå för att jämföra med elevresultatens progression över tid.
– Till skillnad från tidigare kan skolans kvalitetsdialoger nu även handla om styrkor och utvecklingsområden kring ”sanningens ögonblick” – hur lärarna leder undervisningen, avslutar Mats Rosenkvist.
BRAVOLesson är app-webb-video för systematik, lektionsobservationer, kollegialt lärande och feedback till lärare på vetenskaplig grund. BRAVOLesson erbjuder utbildning och verktyg som används på skolor och i kommuner inom alla skolformer i Norden.
Andra om Undervisningsskicklighet i praktiken
”Innovation in Swedish education.”
Prof. Sir George Berwick, hjärnan bakom Londons skolors turnaround
”Det bidrar till det kollegiala lärandet – vi blir bättre på att undervisa!”
Kajsa Andersson-Lundblad FoU-chef UBK Norrköpings kommun