Så stärker Systembolaget hållbarhetsarbetet – globalt
Systembolagets höga ambitioner inom hållbarhet får producenter i andra länder att lägga om verksamheten och höja standarden i sin egen produktion.
– Vi för en systematisk dialog med leverantörer och producenter och de lyssnar på oss, säger Marcus Ihre, Hållbarhetsansvarig på Systembolaget.
Systembolaget skapades för snart 70 år sedan med syfte att främja den allmänna folkhälsan. I dag har ambitionerna breddats, med ökat fokus på hållbarhet och områden som klimat, miljö, överutnyttjande av begränsade resurser, men också mänskliga rättigheter.
– Eftersom vi är ett monopol så är förväntningarna ännu högre på oss än på andra företag. Vi måste gå i bräschen för de här frågorna, säger Susanna Westin, Hållbarhetsstrateg på Systembolaget.
I dag rankas Systembolaget som en av världens största inköpare av alkohol. Det gör att man kan ställa höga krav på producenter världen över.
– I Spanien har vinodlare ökat den biologiska mångfalden på sina vinodlingar och i Italien har man stärkt de arbetsrättsliga reglerna för migrantarbetare. Detta är ett direkt resultat av samarbeten, krav och aktiviteter som vi driver, säger Marcus Ihre.
Systembolaget har ett gediget program för hållbarhet
Systembolaget satte 2022 upp väldigt tuffa hållbarhetsmål. Till 2030 ska man ha 50 procent lägre klimatpåverkan i hela kedjan ”från jord till bord” jämfört med 2019. Internt ska minskningen vara hela 90 procent – till år 2025.
I butikerna kommer utbudet av hållbart producerade drycker att öka markant.
– Framställning av glas konsumerar stora mängder energi så därför vill vi öka utbudet av alkohol som säljs på PET, papp och burk med lägre klimatpåverkan, säger Susanna Westin och avslutar:
– Vi har många utmaningar kvar, men tillsammans med våra kunder, leverantörer och producenter kan vi göra stor skillnad för en ökad hållbarhet både i Sverige och i världen.