Så skapar digitaliseringen nya hjälpmedel inom sjukvården

En augmented reality-baserad lösning för självinjicering, en avatar för förbättrad patientutbildning och en algoritm som förutser vårdbehov – det är några nya digitala lösningar som Takeda Sverige arbetar med.
– Vi har en global innovationsstrategi som sträcker sig utöver läkemedel, förklarar Vatroslav Mateljic, vd för Takeda Sverige.

Läkemedelsföretaget Takeda har valt Norden som testbädd för innovation och skapat ett Center of Excellence for Innovation här. Chef är Silvia Bäckström.

– I Norden råder ett välutvecklat digitalt ekosystem. Sjukvårdssektorn är öppen för att ta del av nya innovationer, säger hon.

Takeda arbetar sektoröverskridande
Takeda uppfattar att det är viktigt att arbeta i samverkan med andra aktörer inom vården, med vårdgivare, patient- och anhörigorganisationer, men också andra läkemedels- och tech-bolag.

Ett aktuellt innovationsexempel är applikationen ”Leva med IBD”, som hjälper patienter med inflammatorisk tarmsjukdom.

– Den är som en one-stop-shop, där patienter kan få hjälp att själv hantera livet med sin sjukdom, säger Silvia Bäckström.

På sikt är visionen att integrera appen med NOVA2-projektet, som är ett samarbete med kvalitetsregistret SWIBREG, Karolinska Institutet, Örebro Universitet och AI-företaget AlgoDx. Det handlar om att utveckla ett nytt vårdkoncept som bygger på en algoritm som har som mål att kunna förutse patienternas försämringsperioder och därmed underlätta och förbättra vården av IBD-patienter.

Ett annat projekt är AR Self Infusion Tool, som lanseras i slutet av året och involverar bland andra vårdpersonal, patienter och deras anhöriga. Verktyget använder augmented reality för att lära patienter att självinjicera genom interaktiva inlärningsupplevelser. Patienten kommer till exempel att virtuellt kunna öva sig på att vinkla nålen, rengöra injektionsstället och förbereda en fjärilsnål.

Ett digitalt kommunikationsvektyg i 3D ökar förståelsen för tumörsjukdomar
VisiMee, ett 3D-kommunikationsverktyg som visar personanpassad information om patientens sjukdom och behandling är utvecklad tillsammans med Lungcancerföreningen, två svenska universitetskliniker och motsvarande aktörer i tre andra nordiska länder för patienter med lungcancer.

När sjukvårdspersonal ger diagnos och förbereder behandling kan det vara svårt för en patient att ta in all information, som att förstå var tumören sitter, hur stor den är och vad behandlingen gör. Med VisiMee, som kommer att lanseras under våren, visualiseras detta i den digitala 3D-representationen av patienten. Lösningen är anpassningsbar och gemensamt övervägs det andra områden där den kan hjälpa patienterna att bättre förstå sin diagnos och behandling.

– Allt detta gör vi för att framtidssäkra vår verksamhet. I dag räcker det inte med att erbjuda läkemedel. Vi måste kunna erbjuda holistiska lösningar för att stödja diagnostik och behandling för patienter, avslutar Vatroslav Mateljic.