Twiik gör online-träning tillgänglig för fler

Träningsappar finns det gott om. Men Twiik är mer än så – det är en plattform för digital träning där verkliga tränare, gym och hälsokreatörer använder smart teknik för att skapa ett brett utbud av träningstjänster online. 

Bootcamps, personliga tränare och kostråd. Det mesta i hälsoväg går att hitta i de appar och webbsidor som är kopplade till Twiiks plattform.

– Twiik är ett ekosystem för digital träning och vi drivs av att innehållet ska vara skapat av riktiga människor, vilket ska märkas. Det är en stor skillnad jämfört med många andra träningsappar, säger Anders Gran, vd och medgrundare av Twiik.

För hälsokreatörerna innebär Twiik att de kan fokusera på att coacha och inspirera i stället för att lägga energi på tekniken. Grundutförandet är att använda Twiik-appen för att nå kunder och coacha dem. Men det går även att få tillgång till anpassade appar, eller bygga egna, baserade på Twiiks plattform. Friskis & Svettis och Actic är exempel på företag som fått en egen app.

– Vi erbjuder en av marknadens starkaste plattformar för träning online. Det gör att kreatörerna och gymmen effektivt kan digitalisera sitt erbjudande och snabbt nå lönsamhet.

Twiik lanserades i slutet av 2016 och erbjuder i dag träningspass och utmaningar på alla nivåer och för alla målgrupper, till exempel företagshälsor. Fördelen för användarna är att de kan få individanpassade program och råd. De kan också bli del av ett socialt sammanhang genom att följa andras träning och peppa varandra.

Den största delen av den ekonomiska förtjänsten gå till hälsokreatörerna.

– Vårt mål är att inte kosta pengar utan i stället vara en plusaffär för de som erbjuder sina tjänster. Grunden för hela vår verksamhet är att vi vill få fler människor att komma i rörelse och må bättre. Det gör vi genom att skapa bästa möjliga verktyg för en digitaliserad affärsverksamhet, säger Anders Gran.

Läs mer om Twiik här

Idén om Twiik växte fram i en tid när utbudet av träningsappar och tjänster växte exponentiellt. En tid där de ”rätta” instruktionerna var många och väldigt tillgängliga, men att etablera och behålla hälsosamma vanor verkade svårare än någonsin.
Längs vägen har vi lärt oss att ju mer du tar med mänskliga element (och ja, faktiska människor) desto bättre blir resultatet, samtidigt banar digitala tjänster väg för en skala som gör det möjligt att nå helt nya målgrupper.En slags paradox kan man tycka, men absolut inte omöjligt! Vi vill ta coaching, en av vår tids mest effektiva metoder för positiva, bestående förändringar av beteenden, in i en tid med en digital delningsekonomi.