Många möjligheter hos Volkswagen Group Sverige

Bilbranschen befinner sig i en förändringsprocess där framtidens mobilitetslösningar står i centrum. I den är det inte längre bilen som är det centrala, utan problemlösning, framtidsanalyser och förändrings¬processer och där behöver kvinnor ta plats.

Bilbranschen går mer och mer från att vara en leverantör av bilar till att erbjuda mobilitet. Inom Volkswagen Group Sverige (VGS) är elbilar, självkörande bilar och digitalisering en levande del av vardagen. Företaget står inför spännande utmaningar och vill vara en del av samtiden. I den processen behövs rätt typ av medarbetare med rätt kompetens. 

– Vill man söka sig till oss ska man veta att flexibilitet, möjlighet att påverka och att ha en balans mellan arbete och privatliv är saker som står högt i kurs i vår värld. Många är idag intresserade av att arbeta internationellt. Det kan  vi som en verkligt global organisation erbjuda goda möjligheter till, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige AB.

Sanna Strömbäck har arbetat inom VGS i snart tio år. Kort efter att hon återvände från sin första mammaledighet, redo att fortsätta anta utmaningen som marknadschef för SEAT, utlystes tjänsten som marknadschef för Porsche. 

– Marknadschef på Porsche är min drömtjänst och jag fick otroligt bra stöttning av HR trots att jag själv nästan kände mig otacksam som sökte tjänsten, säger Sanna. 

– Under de här åren har jag hunnit vara hemma två år sammanlagt och ändå fått möjligheten att ha den här karriären, och jag stormtrivs här. Kanske är det många kvinnor som tror att detta inte är en bransch för dem, men jag skulle verkligen vilja motivera kvinnor att söka sig till bilbranschen. 

Presenteras av:

Volkswagen Group Sverige är Sveriges ledande bil­aktör med varumärkena Porsche, Audi, SEAT, ŠKODA, VW personbilar och VW transportbilar. Målsättningen är att genom hållbar utveckling möta framtidens utmaningar och stora förändringar inom teknologi, digitalisering, elektrifiering och mobilitet.

Läs mer här