Zeta först med olivolja i tetra
Först på banan med olivolja i tetra! Denna lätta förpackning med lägre miljöpåverkan finns nu inom en kategori som hittills varit vikt för glas och en och annan plåtburk. Med Zetas nya förpackning så minskar koldioxidavtrycket rejält jämfört med den befintliga glasflaskan.
I snart 50 år, sedan 1974 då Fernando Di Luca satte sin första olivoljeflaska på de svenska butikshyllorna, har Zeta varit marknadsledare inom olivoljekategorin. Under alla år är det glasflaska som gällt, men sedan augusti förra året finns det en artikel, Zeta Olio Extra Vergine di Oliva Fruttato Eko, som är tappad på en 50 centiliters tetraförpackning och ur hållbarhetssynpunkt är det nästan att betrakta som en revolution. Denna förpackning väger endast 22 gram att jämföra med glasflaskans 350 gram. Förutom att den är den lättaste olivoljan att bära hem från affären så har den i en hållbarhetskontext många fördelar. Formen gör den lättare att packa effektivt under transport, vilket tillsammans med den låga vikten gör den till en vinnare ur ett miljöperspektiv. Materialet i denna kartongförpackning, som består till 75 procent av papper, har dessutom låg klimatpåverkan vid tillverkning och är lätt att återvinna. Den har också en bra förmåga att bevara kvaliteten på oljan vilket är viktigt när det handlar om en produkt som är känslig för solljus och luftens syre. Den tätslutande korken med hällpip och antidrop-funktion bidrar till både hållbarhet och funktionalitet.
Men hur mycket bättre blir det för klimatet av att man byter förpackning från glas till kartong, går det att mäta?
Enligt en LCA-rapport (livscykelanalys) från 2017 så ger en Tetra Prisma Aseptic 500 ml, som förpackningen Zeta använder heter, 69 procent lägre koldioxidavtryck än en glasflaska.

- Det här är ett viktigt steg för oss och något som vi verkligen tror gör skillnad, säger företagets ägare och koncern-vd Christian Di Luca. Som marknadsledare inom medelhavsmat i Sverige så vilar ett stort ansvar på oss att tillmötesgå den nya tidens miljökrav. Vi är sedan en tid helt fria från konservburkar, har minskat vår plastanvändning och att kunna erbjuda en olivolja i tetra är ett hållbarhetsinitiativ jag är mycket stolt över. Vi jobbar dessutom kontinuerligt vidare med att hitta bättre förpackningsmaterial ur miljösynpunkt till vårt sortiment, så våra kunder och konsumenter kan se fram emot fler oljor och andra produkter i mer hållbara förpackningar.
Förutom att man är burkfria och har introducerat tetra som förpackningsmaterial till olivolja har Zeta även gjort andra förändringar inom förpackningsområdet som till exempel att minska plastanvändningen. Inom kategorin spanska charkuterier har Zeta minskat plastförbrukningen med 13 ton per år genom att man nu använder en förpackning där viss del av plasten ersatts av papper. Flera av ostarna som mozzarella och fetaost erbjuds till butikskedjorna i returbackar och på så sätt så sparar man över 80 ton kartongmaterial varje år vilket är till glädje både för klimatet och butikernas personal.
• Zeta är ett svenskt varumärke som distribueras av det svenska familjeföretaget Di Luca & Di Luca AB.
• Verksamheten utgörs av import av livsmedelsprodukter från medelhavsområdet till dagligvaruhandeln och restaurangsektorn.
• Di Luca & Di Luca samt Zeta har funnits på den svenska marknaden sedan 1971
• Företagets grundare Fernando Di Luca är idag 85 år, delägare och ännu aktiv i bolaget.
• Övriga delägare är barnen Gabriella, Christian och Paola Di Luca
• Christian Di Luca är vd för moderbolaget Gruppo Di Luca.
• I Gruppo Di Luca ingår även vinimportföretaget Enjoy Wine & Spirits samt restaurangen Deli Di Luca på Södermalm i Stockholm.